>

Doelgroep: Tieners

De volgende patronen zijn van toepassing op deze doelgroep:

83. meester en leerlingen

84. TIENER-GEMEENSCHAP
De tienertijd is de overgang tussen kindertijd en volwassenheid. In traditionele gemeenschappen wordt deze overgang vergezeld door riten die bij de psychologische eisen van de overgang aansluiten. Maar in de moderne samenleving faalt ‘het voortgezet onderwijs’ volledig om in deze overgang te voorzien.

Vervang het ‘voortgezet onderwijs’ door een instituut dat een echt model is van de wereld van de volwassenen, waarin de leerlingen het grootste deel van de verantwoordelijkheid voor het leren en het sociale leven op zich nemen, met duidelijk gedefinieerde rollen en vormen van discipline. Zorg voor volwassen begeleiding, zowel bij het leren als in de sociale structuur van de gemeenschap, maar laat alles zo veel mogelijk in handen van de leerlingen.

154. TIENER-HUISJE *
tienersAls de kamer van een jong mens zijn behoefte aan een zekere mate van onafhankelijkheid niet kan weerspiegelen, dan raakt hij in conflict met het gezin. Transformeer om het volwassen worden van een kind te benadrukken, zijn kamer in het huis in een soort eigen huisje dat op tastbare wijze het begin van zijn onafhankelijkheid uitdrukt. Hou het huisje verbonden met het huis maar geef het een duidelijk zichtbaar eigen volume, ver van de slaapkamer van de ouders, met een eigen ingang en misschien een eigen dak.